fredag 14 oktober 2011

Youtube Editor


Efter att ha tittat på de senaste workshop-filmerna som lagts upp av kursledarna, fick jag blodad tand och började leka med Youtube Editor.

Jag har tidigare jobbat en hel del med bildredigering och även lite med ljud. Videoredigering har jag inte provat tidigare och därför kändes det som det mest spännande just nu. Klippet nedan skapade jag med tre små korta filmer som fanns tillgängliga på Youtube under Creative Common-licens och lade till lite musik som också fanns tillgängligt på samma sätt.



Därefter redigerade jag ett klipp från min dotters ridlektion...



Nu är jag riktigt sugen på att filma och redigera tillsammans med barnen på förskolan. Tänk om vårt trådlösa nätverk och våra nya datorer kunde komma snart. Den som väntar på något gott...


måndag 3 oktober 2011

Vad veckorna går fort...

Det händer mycket nu, både på jobbet och privat. Inte blir det bättre av att man får stanna hemma med feber.

Kurslitteraturen sätter myror i huvudet på mig och jag funderar mycket över hur jag agerar i barngruppen. Är jag medskapande? Hur ska jag dokumentera på bästa sätt? Vad är "på bästa sätt", sett ur mitt perspektiv respektive ur barnens perspektiv? Många frågor, men inte så många svar hittills. Frågorna ska kanske inte ens besvaras med ett svar, utan måste kanske ställas om och om igen och därmed få olika svar från gång till gång.

Mycket medvetet gick jag in i ett projekt där vi undersöker vad som flyter och vad som sjunker. Barnen har fått fundera och prova sina teorier. Jag har dokumenterat med kamera och genom att skriva ner barnens frågor och deras egna svar. Vid nästa tillfälle har jag återknutit till gången före med hjälp av dokumentationen, precis så som skrevs i boken av Lenz Taguchi. Jag har också frågat om det är okej med varje barn att jag skriver om dem och fotograferar dem - ännu har jag inte fått något nej, snarare tvärtom.

Skillnaden mot tidigare i liknande projekt är att jag nu dokumenterar med medvetet och under arbetets gång. Tidigare skrev jag nog mer en utvärdering och fotograferade det färdiga resultatet. Det ska bli kul att se om jag upplever någon skillnad, när jag nu ändrat fokus till att dokumentera processen istället.